Gårdsförsäljning
Alkoholindustrins trojanska häst
Under de senaste decennierna har en till synes perifer fråga upptagit ett stort utrymme i den alkoholpolitiska debatten: så kallad ”gårdsförsäljning” av alkohol. I korthet handlar detta om att tillåta alla som tillverkar alkohol att sälja sina produkter direkt till kund istället för genom Systembolaget. När frågan först kom upp i debatten handlade den om några få vingårdar i södra Sverige. Men sedan dess har konceptet breddats kraftigt till att inbegripa någonting mycket större.
Denna rapporten gräver djupare i konceptet gårdsförsäljning. Den förklarar vad gårdsförsäljning verkligen innebär, bortom pittoreska skenbilder, och kartlägger och förklarar varför några av Sveriges största alkoholföretag finansierat så omfattande kampanjer för förslaget. Rapporten klarlägger också vad som händer om gårdsförsäljning införs och på vilket sätt samhället då skulle behöva betala priset för alkoholjättarnas vinster.