TRÄFFSÄKRA SATIRBILDER OM GÅRDSFÖRSÄLJNING

Gårdsförsäljning är en smart bluff som drivs av Sveriges största alkoholföretag. IOGT-NTO har synat gårdsförsäljningsbluffarna och med din hjälp kan vi sprida budskapet!

Satirtecknaren Max Gustafsson har på uppdrag av IOGT-NTO och UNF tagit fram ett antal bilder på temat gårdsförsäljning, baserat på den rapport som IOGT-NTO släppte under förra året.

Bilderna har väckt stor uppståndelse på sociala medier, men vi tror att det finns så mycket mer att göra med dem! Kanske planerar ni i föreningen event eller föredrag på temat gårdsförsäljning, eller vill göra en lokal uppmärksamhetskampanj? Eller trycka upp uppseendeväckande och slagkraftiga affischer? Eller något annat kreativt för att syna gårdsförsäljningsbluffarna?

  • Bilderna är fria att använda inom hela IOGT-NTO.
  • Ladda ner webbanpassade bilder (för att t ex sprida i sociala medier) genom att klicka på bilden.
  • Ladda ner högupplösta versioner (för att t ex använda till trycksaker) via respektive knapp.

Satirteckning gårdsförsäljningsbluff: tillverkningsbluffen

LADDA NER HÖGUPPLÖST BILD

IOGT-NTO SYNAR GÅRDSFÖRSÄLJNINGENS TRE BLUFFAR, DEL 1: TILLVERKNINGSBLUFFEN

Gårdsförsäljning är en smart bluff som drivs av Sveriges största alkoholföretag. Kraven för att kalla sig tillverkare av alkoholdrycker är minimala. En tillverkare behöver varken odla råvarorna eller tillverka alkoholen själv, istället skulle det räcka med att köpa hem råsprit, smaksätta och hälla på flaska.

Detta betyder att nästan vem som helst enkelt skulle kunna bli alkoholtillverkare och med gårdsförsäljning få ansvar över åldersgränser, öppettider med mera. Ett mer passande ord vore därför garageförsäljning. Vi kallar det TILLVERKNINGSBLUFFEN.

Satirbild gårdsförsäljning: Landsbygdbluffen

Ladda ner högupplöst bild

IOGT-NTO SYNAR GÅRDSFÖRSÄLJNINGENS TRE BLUFFAR, DEL 2: LANDSBYGDSBLUFFEN

Gårdsförsäljning är en smart bluff som drivs av Sveriges största alkoholföretag, och presenteras av dess förespråkare som landsbygdens räddning.

Alkoholens kostnader i sjukfrånvaro, vandalisering och högre kostnader för polis och akutsjukvård faller dock tungt på Sveriges minsta landsbygdskommuner. Samtidigt får riktiga landsbygdsfrågor stå tillbaka när gårdsförsäljning tar allt utrymme i debatten. Vi kallar det LANDSBYGDSBLUFFEN.

LADDA NER HÖGUPPLÖST BILD

IOGT-NTO SYNAR GÅRDSFÖRSÄLJNINGENS TRE BLUFFAR, DEL 3: HARMLÖSHETSBLUFFEN

Gårdsförsäljning är en smart bluff som drivs av Sveriges största alkoholföretag, och som leder till att vinstintressen tillåts i alkoholförsäljningen. En bitter försmak av vad det kan medföra finns på spelmarknaden. Att tro att något annat skulle ske vid gårdsförsäljning är naivt.

Privata försäljare av alkohol skulle ställas inför en oundviklig intressekonflikt: följa lagen eller öka vinsten. Många kommer att göra rätt för sig, men många kommer också medvetet eller omedvetet att slarva med ålderkontroller och skatteinbetalningar.

Förespråkare för gårdsförsäljning menar att förslaget skulle vara harmlöst för folkhälsan. Vi kallar det HARMLÖSHETSBLUFFEN.

Gårdsförsäljning

alkoholindustrins trojanska häst

Läs rapporten