Emil Juslin
Alkoholpolitiken 2025: En möjlighet att rädda liv och stärka samhället
Alkoholens skadeverkningar är en tyst kris som påverkar samhället på djupet. För barn som växer upp i hem präglade av vuxnas alkoholkonsumtion är det inte bara ett folkhälsoproblem – det är en fråga om livskvalitet och trygghet. Det är för dessa som vår alkoholpolitik finns.
Denna alkoholpolitik står 2025 inför ett vägskäl. Det kan bli ett som går i folkhälsans tecken med en ny nationell ANDTS-strategi och en ny nationell cancerstrategi som lyfter alkoholens roll som ett cancerframkallande ämne. Samtidigt finns det en stor risk att 2025 blir året när Sveriges framgångsrika alkoholpolitiska modell urvattnas genom ett införande av gårdsförsäljning.
Men vad har vi att vänta för 2025? Ingen vet men så här i jultider är det som alltid dags att skriva önskelistor. Här kommer därför en önskelista om alkoholpolitiken 2025 från mig.
Regeringens nya ANDTS-strategi innehåller långsiktiga politiska prioriteringar
Regeringen förväntas lägga fram en ny ANDTS-strategi (alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel) under 2025. Här hoppas jag att alkoholpolitiken får den tyngd den förtjänar. De mest effektiva åtgärderna för att minska i alkoholens skador är politiska och därför behöver en ANDTS-strategi som syftar till att minska alkoholens skadeverkningar tydligt prioritera detta.
En ny cancerstrategi som erkänner alkoholens roll i Sveriges cancerbörda.
Den vanligaste alkoholrelaterade dödsorsaken är cancer, trots det är kunskapen om att alkohol orsakar låg i befolkningen.
Med en ny cancerstrategi som planeras 2025 har vi en chans att förändra detta. Här kan vi se till att alkoholkonsumtionens koppling till flera cancerformer lyfts fram och motverkas, både genom politiska förslag, mer förebyggande insatser och stärkta informationsinsatser som att införa hälsovarningar på alkoholprodukter. Det är dags att möta fakta och ge människor bättre förutsättningar att göra medvetna val för sin hälsa.
Förbjud alkoholmarknadsföring för att skydda barn och unga
Alkoholreklamens påverkan på konsumtion, särskilt bland unga, är väldokumenterad. Trots detta översköljs unga idag av budskap som romantiserar och normaliserar alkoholkonsumtion. 15 till 24-åringar uppges idag nås av 280 alkoholbudskap varje dag.
Den effektivaste åtgärden att skydda barn och unga skulle vara att införa ett förbud mot alkoholmarknadsföring likt det som idag finns i Norge. Det skulle både minska konsumtionen bland unga och skydda dem från en industri som försöker hitta nya kunder till varje pris.
Dessa är några önskemål av många. Men det viktigaste är att vi aldrig glömmer vad vår alkoholpolitik betyder. Hur den möjliggör frihet och trygghet dagligen och den räddar tusentals liv årligen.
Låt oss inte tappa detta och låt oss i stället göra 2025 till ett år där vi investerar i människor hälsa. En investering som skapar en framtid där fler barn får växa upp utan oro, där färre drabbas av alkoholrelaterade sjukdomar, och där samhället som helhet blir starkare.