1. 1 Inledning
Alkohol är ett av vår tids största folkhälsoproblem. Alkoholens skador drabbar den som dricker alkohol genom sjukdomar, olyckor och beroende. Alkohol är den näst största orsaken till cancer efter rökning och1 den största riskfaktorn för sjukdom och död i åldersgruppen 15–49 år2. I Sverige finns det cirka 330 000 personer över 18 år som lider av ett alkoholberoende.3 Men alkoholens största skador är de som drabbar omgivningen, alltså skador som kommer från andras alkoholkonsumtion. Det kan vara barn som far illa på grund av föräldrar med alkoholproblem, som klarar sig sämre i skolan och har större risk att dö i förtid. Det kan vara misshandel, trafikolyckor, fosterskador eller ökade kostnader för arbetsgivare och samhälle. Alkohol ger dessutom större skador på andra än på konsumenten själv.4 Det finns i stort sett inget samhällsområde som inte påverkas negativt av alkohol.
Därför är alkohol en samhällsfråga och därför behövs gemensamma beslut om alkoholpolitik. Det viktigaste är att motverka att personer får problem och skador – att förebygga. En restriktiv alkoholpolitik ökar människors hälsa och trygghet. Fler personer får frihet och möjlighet att göra vad de vill, genom att inte hindras av sjukdom och otrygghet.
Det effektivaste sättet att förebygga alkoholskador är att minska konsumtionen av alkohol på samhällsnivå, vilket gör att många personer slipper drabbas av alkoholens skador. Ju lägre konsumtionen är i medeltal per person, desto färre är det som blir beroende, blir sjuka på grund av alkohol eller skadas av andras konsumtion. Detta är inte speciellt för alkohol utan gäller för många riskfaktorer. Det brukar kallas för totalkonsumtionsmodellen. Det är den självklara utgångspunkten för alkoholpolitiken.
En restriktiv politik är det viktigaste instrumentet vi har för att hålla nere konsumtionen och förebygga problem. För personer som trots restriktioner och förebyggande insatser utvecklar ett beroende måste samhället erbjuda stöd och hjälp. Stödinsatser, vård och behandling måste vara snabba och väl samordnade mellan olika aktörer.
En av flera viktiga konflikter i alkoholpolitiken handlar om huruvida den ska ha alkohol- branschens ekonomiska intressen som mål eller social- och folkhälsopolitiska mål. Ärdet ekonomiska intresset från enskilda näringsidkare inom alkoholbranschen viktigare än hälsa och trygghet för människorna? Alkohol är därför en samhällsfråga och inte en individuell fråga. En stor majoritet av Sveriges befolkning, även de som dricker alkohol, ser att alkohol är ett samhällsproblem och stödjer en restriktiv, förebyggande politik.5
Det finns många internationella överenskommelser och strategier om att minska alkohol- konsumtionen och -skadorna, men inga bindande konventioner. I de globala målen om hälsa har alkohol en självklar plats. I och med alkoholens omfattande skadeverkningar påverkar alkoholen totalt 14 av de 17 målen negativt. Världshälsoorganisationen (WHO) har en särskild global strategi för att minska skadorna från alkohol. Alkohol berörs dock i många strategier, bland annat för mental hälsa och icke smittsamma sjukdomar. Den globala alkoholstrategin har inte genomförts i praktiken av Världshälsoorganisationens medlems- länder, men om Sverige och andra länder skulle införa åtgärderna i strategin och stärka de åtgärder somredan införts skulle många skador förebyggas.
Medvetenheten om alkohol som en samhällsfråga och ett folkhälsoproblem har försvagats i samhällsdebatten och inom de politiska partierna i Sverige under de senaste decennierna. I stället har de kommersiella intressena av alkoholförsäljning tagit allt större plats. De politiska åtgärder som skyddar människors hälsa och trygghet har försvagats och risken är påtaglig att de försvagas än mer i framtiden.
IOGT-NTO vill se en alkoholpolitik som sätter människors hälsa, trygghet, värde och frihet i centrum. Åtgärderna i detta program skulle göra det till verklighet.
1.1.1 Alkoholpolitiken – vägen till en bättre värld
Åtgärder för att minska alkoholens skador måste göras på många politikområden, bland annat inom handel, jordbruk, näringsliv, transport, skatt, socialt, konsument, utbildning och arbetsmarknad. Därför måste departement, myndigheter och samhällssektorer sätta sig in i alkoholfrågan och arbeta på respektive håll och intersektoriellt för att minska konsumtionenoch skadorna.
I och med att beslutsfattare ofta ser alkoholens roll för folkhälsan som en lågt prioriterad fråga, trots att vi har stor kunskap om de allvarliga konsekvenserna, måste:
- medvetenheten bli större om omfattningen av alkoholens konsekvenser för hälsa, skador på andra och ekonomi,
- kunskapen stärkas om vilka åtgärder som minskar och förebygger alkoholskador,
- engagemanget öka från regeringar och beslutsfattare för åtgärder för att minska alkoholens skadeverkningar,
- samarbetet bli mer aktivt mellan ideella organisationer utan kommersiella kopplingar till alkoholförsäljning för att mobilisera samhällets resurser för att förebygga skador från alkohol. Ideella organisationer har en viktig roll i att påminna om alkoholens negativa påverkan på individer, familjer och samhällen och i att se till att åtgärder och resurser sätts in för att minska alkoholskadorna. Världshälso- organisationen uppmanar ideella organisationer att skapa breda nätverk för att genomföra strategier och åtgärder.
Personer som väljer att inte dricka alkohol har rätt till stöd för sin alkoholfria livsstil och skydd mot press för att dricka alkohol.
Åtgärder för att förebygga och minska alkoholskador måste riktas mot alla typer av alkoholdrycker, registrerade som oregistrerade, från stora eller små tillverkare.
IOGT-NTO vill att alkoholpolitiken ses som en självklar del i vägen mot ett mer jämlikt, solidariskt och demokratiskt samhälle.
Sex alkoholpolitiska områden som IOGT-NTO ser som de viktigaste att arbeta med:
- Ett alkoholmonopol som sätter människor framför vinstintresse
- Denna del behandlar IOGT-NTO:s syn på det statliga detaljhandelsmonopolet och våra förslag för hur det kan utvecklas
- En ekonomisk politik som tar alkoholens samhällsbelastning på allvar
- I den här delen behandlas ekonomiska aspekter som påverkar alkoholpolitiken, såsom alkoholskatten, avgifter och smuggling
- Människor har rätt att leva ett liv fritt från alkoholindustrins påverkan
- Här behandlas alkoholreklamfrågan främst
- Freda politiken och forskningen från alkoholindustrins inverkan
- Här beskriver vi hur samhället ska utvecklas utan alkoholindustrins inflytande
- Rätt vård i rätt tid
- IOGT-NTO:s syn på vård och behandling av alkoholskador
- Ett samhälle som stärker möjligheten att leva ett liv fritt från andra människors alkoholkonsumtion
- Här lyfter vi vikten av fler alkoholfria mötesplatser och arenor i samhället.
1.2 Ett alkoholmonopol som sätter människor framför vinstintresse
Alkoholmonopolet är kärnan i Sveriges alkoholpolitiska modell. Idén är enkel men genial – alkohol är ingen vanlig handelsvara och därför lyfts vinstintresset bort från handeln med alkohol. När marknadskrafterna lyfts bort möjliggörs en flora av små och stora positiva effekter: tillgängligheten på alkohol minskar, fusk och slarv med ålderskontroller likaså och de som handlar till middagen kan göra det utan att uppmanas till att också köpa alkohol. Om vinstintresset tas bort från handel med alkohol innebär det också att möjligheterna till att fatta beslut om politiska åtgärder som stärker människors hälsa och trygghet ökar.
Samhällsnyttan i monopolets grundläggande idé är i dag tydligare än någonsin. Den behöver både bevaras och byggas vidare på.
IOGT-NTO vill se ett ambitiöst alkoholmonopol som sätter människor framför vinstintresse.
1.2.1 Värna alkoholmonopolet nu och i framtiden
Det svenska alkoholmonopolet har och fortsätter tjäna det svenska samhället väl. Tack vare alkoholmonopolet har Sverige mindre våld, färre cancerfall och färre barn som växer upp i otrygga hem än vad vi annars skulle haft. Samtidigt är alkoholmonopolet under ständiga hot från de ekonomiska intressen som själva vill tjäna pengar på att sälja alkohol eller den ökade alkoholförsäljning som följer därav. Det betyder dels att alkoholmonopolet ständigt måste försvaras mot direkta eller indirekta privatiseringsförslag, dels en utveckling där monopolets omfattning naggas i kanten eller dess rättsliga ställning undermineras internationellt.
IOGT-NTO vill:
- Att det svenska alkoholmonopolet bevaras och
- Att lagstiftning införs för att stoppa utländsk konkurrens med alkoholmonopolet
- Att privat försäljning av alkohol inte införs genom så kallad ”gårdsförsäljning” eller att det bakvägen öppnas upp för vinstdrivande försäljning genom särskilda
- Att Sverige i handelsavtal med andra länder säkrar rätten att reglera
1.2.2 Ett modernt folkhälsobaserat monopol
I takt med att världen digitaliseras och allt fler personer blir digitalt kunniga förändras även alkoholmarknaden. Utgångspunkten är att ett alkoholmonopol ska gälla online på samma sätt som det gäller offline. Det ställer både krav och skapar möjligheter för alkohol- monopolet att utveckla sitt folkhälsopolitiska uppdrag. En försmak av kraften i de digitala verktygens potential syns i uppskattade funktioner på spelområdet såsom spelpaus, spelgränser och Svenska Spels ”Spelkoll”.
Ett mål för regeringen bör vara att det svenska alkoholmonopolet ska ligga i teknologisk framkant och tidigt integrera tekniska verktyg i sin försäljning för att minska alkohol- konsumtionen och att göra alkoholkonsumenter mer medvetna kring sin konsumtion. Att utveckla och stärka monopolets folkhälsopolitiska roll handlar dock inte bara om teknik utan också om allt från öppettider till sortiments- och förpackningsurval. Dagens system där bag- in-box och andra större förpackningar tillåts, möjliggör en mängdrabatt som ökar konsum- tionen. Utöver att stärka dagens alkoholmonopol bör det undersökas hur monopolets grund- läggande idé i modern tid kan breddas till fler delar av alkoholmarknaden.
IOGT-NTO vill:
- Att konkreta förslag utarbetas med inspiration av alkoholmonopolet för hur vinstintresset steg för steg kan lyftas bort från fler delar av
- Att Systembolagets öppettider
- Att Systembolaget har stängt på lördagar
- Att ett system för ”alkoholpaus” och frivilliga alkoholgränser utvecklas och erbjuds inom ramen för alkoholmonopolet.
- Att ett system utvecklas för hur alkoholmonopolet kan identifiera och medvetandegöra personer i riskzonen för alkoholproblem med inspiration från Svenska Spels ”Spelkoll” och omsorgskommunikation.
- Att alkoholsortimentsnämndens folkhälsopolitiska uppdrag stärks och
- Att de åldersgränser som finns för inköp av alkohol behålls eller höjs.
1.2.3 En levande internationell monopolrörelse
Sverige är ett av flera länder i världen som på ett eller annat sätt använder sig av ett alkoholmonopol för att minska alkoholens skador på samhället. Därtill kommer ett antal länder som uttryckt politiskt intresse för modellen. Den internationella alkoholindustrin spenderar dock i många fall mycket pengar på att försöka underminera alkoholmonopolen och se till att liknande system inte införs i fler länder. De vet nämligen att där alkohol- monopolen faller så ökar deras vinster. Sverige som land och Systembolaget som aktör har en viktig roll att agera motkraft mot sådana påtryckningar i Sverige, inom EU ochglobalt.
IOGT-NTO vill:
- Att Sverige som land och Systembolaget som aktör tar initiativ till ett globalt arbete för att skydda och utveckla existerande alkoholmonopol.
- Att Sverige som land och Systembolaget som aktör verkar för att sprida alkoholmonopolmodellen inom EU och globalt.
1.3 En ekonomisk politik som tar alkoholens samhällsbelastning på allvar
Alkohol är en börda för samhället och alkoholindustrin är en tärande sektor på ekonomin.6 Totalt uppskattas alkoholens kostnader till mer än hundra miljarder kronor årligen,7 enbart i Sverige. Ekonomiskt handlar det om kostnader för polis, sjukvård, sjukskrivningar, sämre skolresultat och minskad produktivitet i näringslivet. På inget sätt motsvarar dagens intäkter från alkoholskatten kostnaderna för de skador som alkoholen orsakar.
Alkoholens kostnader får inte tillräckligt genomslag i den förda alkoholpolitiken. Det innebär att skattebetalarna i dag subventionerar alkoholindustrins vinster. Subventionen sker både genom direkta bidrag till alkoholindustrin och indirekt genom låga alkoholskatter. Denna omfördelning av pengar från Sveriges medborgare och näringsliv till ett fåtal alkoholproducenter är ekonomiskt oförsvarbar.
IOGT-NTO vill se en ekonomisk politik som tar alkoholens samhällsbelastning på allvar.
1.3.1 Alkoholskatter som matchar alkoholens skador
Alkoholens pris är ett av de viktigaste verktygen för att minska främst alkoholkonsumtionen, alkoholens skador men även samhällskostnader. Alkoholskatt är därigenom en dubbel vinst för samhället: staten får in pengar för att täcka delar av alkoholens kostnader samtidigt som det högre priset får konsumtionen och därigenom skadorna att minska. Alkoholskattens intäkter kan dock inte ses som mer än en bonus – den främsta vinsten finns att hämta just i besparingen från minskade alkoholskador. Därför är det vanskligt att se alkoholskatten som en finansieringskanal för något annat än att delkompensera just sjukvården och rätts- väsendet för ökade kostnader – alkoholen kan nämligen aldrig bli en kassako för staten och samhället.
IOGT-NTO vill:
- Att alkoholskatterna höjs för att ta igen det realvärdestapp som skett de senaste
- Att alkoholskatten indexeras för att säkra en kontinuerlig gradvis höjning av alkoholpriserna jämfört med reallöneutvecklingen.
- Att vin ska kunna beskattas efter alkoholhalt inom
- Att Sverige genom skatt, förpackningsavgifter eller förändrad prissättningsmodell ska kunna väga upp det lägre literpris på storförpackningar av alkohol, som bland annat boxviner innebär.
1.3.2 Skattepengar ska gynna samhället, inte samhällsskadliga industrier
I dag utdelas stöd till alkoholproduktion på lokal, nationell och europeisk nivå. Det handlar om jordbrukspengar, startbidrag, förmånliga lån, riskkapital och investeringsstöd från statliga myndigheter och investeringar från pensionsfonder. Alkoholindustrin växer på bekostnad av samhälle och övrigt näringsliv, så de investeringar som på företagsnivå går med vinst skapar en förlust på samhällsnivå. Skattepengar som går till alkohol är därför en nettoförlust för samhället.
På många platser i världen – särskilt i låg- och medelinkomstländer – saknas effektiv och evidensbaserad alkoholpolitik. Det är viktigt att länder agerar i solidaritet med andra. Sverige bör prioritera alkoholpolitik och alkoholförebyggande insatser både i agerandet inom WHO och inom allt utvecklingssamarbete.
IOGT-NTO vill:
- Att alkoholindustrin exkluderas från alla former av riktade investeringsstöd. Det innebär inte minst en utfasning av statligt riskkapital till alkoholsektorn samt det stöd som ges genom EU:s jordbruksbudget.
- Att svenska pensionsfonder ska sluta investera i alkoholföretag.
- Att Sverige prioriterar alkoholpolitik och alkoholförebyggande insatser i internationella sammanhang, exempelvis som medlemsland i WHO och som biståndsgivare.
- Att Sverige ställer sig bakom kravet på en globalt bindande reglering av alkohol, liknande den som finns på tobaksområdet.
1.3.3 Krafttag mot alkoholskatteflykt och alkoholskattefusk
Alkoholskatteflykt och alkoholskattefusk är ett dubbelt hot mot folkhälsan: det lägre priset ökar alkoholkonsumtionen samtidigt som legitimiteten för den nationella alkoholpolitiken undermineras. I många europeiska regioner har detta skapat en underbudskonkurrens på alkoholskatter som utnyttjas av alkoholindustrin för att spela ut länder mot varandra.
Alkoholskatteflykt och -fusk bekämpas endast genom rättsväsende och lagstiftning, inte sänkta folkhälsopolitiska ambitioner. Sänkta alkoholskatter är ett direkt kontraproduktivt verktyg mot gränshandel vars enda vinnare är företag som säljer sina alkoholprodukter på båda sidor av gränsen och som med sänkt skatt kan öka sin totala försäljning. En kraftfull och effektiv politik mot alkoholskatteflykt och alkoholskattefusk kräver ett väloljat och väl resurssatt rätts- och myndighetsväsende och att kryphål och undantag i alkoholbeskattningen täpps igen.
IOGT-NTO vill:
-
- Att resurserna till tull, skatteverk och rättsväsende för att bekämpa alkoholsmuggling, olaglig alkoholförsäljning och hembränning förstärks.
- Att samarbetet i smugglings- och punktskattefrågor mellan myndigheter och länder utökas, där bland annat EU-gemensamma regler om lägstanivåer för skatt på alkohol behålls och utvecklas.
- Att EU:s gränshandelsregler skärps.
- Att införa skattemärken för alkoholförpackningar som visar att alkoholskatt har betalats i Sverige8
1.4 Människor har rätt att leva ett liv fritt från påverkan av alkoholintressen
Alkoholmarknadsföring har ett enda långsiktigt syfte: att öka försäljningen av alkohol- produkter och därmed att öka avkastningen för dess producenter. Genom prissättning, produktutformning, reklamkampanjer och placering vid försäljningsställen försöker alkoholindustrin få fler personer att köpa och konsumera deras produkter.
Resultatet är att alkoholskadorna ökar.
Kopplingen mellan alkoholmarknadsföring och konsumtion är väl belagd. Särskilt utsatta är barn och unga.9 Samtidigt bidrar marknadsföringen till att skapa och upprätthålla den skadliga alkoholnormen och alkoholkulturen.
IOGT-NTO vill se en politik som stärker människors rätt att leva ett liv fritt från påverkan av alkoholintressen.
1.4.1 Ett stopp för alkoholindustrins möjligheter att marknadsföra sina produkter
Alkohol är en beroendeframkallande produkt som orsakar miljardhöga kostnader då denorsakar lidande och skador på individ och samhälle. Trots detta är det inte förbjudet att marknadsföra alkohol i Sverige. Industrins möjlighet att köpa och utforma sin marknadsföring alltmer uppsökande har dessutom ökat de senaste decennierna och möjligheterna för effektiv tillsyn har försvagats. I flera av Sveriges grannländer har alkoholreklam helt förbjudits.
IOGT-NTO vill:
- Att alla medier ska vara fria från marknadsföring av alkohol genom ett heltäckande marknadsföringsförbud för alkohol.
- Att krav på varningstexter införs på
- Att steg tas mot införandet av neutrala förpackningskrav på
- Att marknadsföring för alkoholfria produkter med samma eller snarlika namn som alkoholprodukter inte tillåts.
- Att Konsumentverket får ökade resurser och förstärkta verktyg för att identifiera och driva process mot företag som marknadsför alkohol i strid med svensk lag.
- Att EU-regler antas för att stärka medlemsländernas möjlighet begränsa och utöva tillsyn mot gränsöverskridande alkoholreklam.
1.5 Freda politiken och forskningen från alkoholindustrins inverkan
Det finns en inneboende konflikt mellan alkoholindustrins intresse och allmänintresset som är omöjlig att överbrygga. Den grundar sig i att industrin agerar för att öka sin försäljning medan allmänintresset är att hålla alkoholförsäljningen nere. Det är också egenintresset som motiverar alkoholindustrin att spendera pengar på lobbying, betala för forskning och det som kallas ”Corporate Social Responsibility”10. I grunden utgör sådana utgifter snarare investeringar med förväntad framtida avkastning i form av ökat förtroende för företaget och därmed ökad försäljning.
En växande samling bevis runtom i världen visar hur alkoholindustrin, liksom tobaks- industrin, metodiskt och konsekvent arbetar för att motarbeta och underminera folkhälso- politiska initiativ på alla olika nivåer. Särskilt viktiga områden som forskning, politik och offentlig sektor behöver därmed skyddas från alkoholindustrins påverkan. Motståndskraft förstärks bäst genom en kombination av kapacitets- och medvetandehöjande insatser, konkreta förhållningsregler samt genom att samverkan med alkoholindustrin måste avnormaliseras på alla nivåer.
IOGT-NTO vill freda politiken och forskningen från alkoholindustrins inverkan.
1.5.1 Transparenta politiska beslutsprocesser som exkluderar alkoholindustrin
Alkoholindustrins affärsmodell bygger på att de säljer en skadlig och beroendeframkallande produkt och de är nästan helt beroende av lobbying för att hindra reglering och därigenom säkra och öka sina framtida vinster. Alkoholindustrin har tillsammans med tobaksindustrin och andra ohälsosamma sektorer därför under lång tid utvecklat avancerade påverkans- taktiker och tekniker med ett mål: att stoppa, underminera och försena lagstiftning som begränsar försäljningen av deras produkter. För att skydda folkhälsopolitiken mot intresse- konflikter krävs förstärkta transparensregler och ett erkännande från beslutsfattare att alkoholindustrin inte har med politiska processer med konsekvenser som rör folkhälsan att göra.
IOGT-NTO vill:
- Att möjligheten för alkoholföretag att rekrytera högt uppsatta beslutsfattare och myndighetspersonal ytterligare begränsas.
- Att ett register för lobbyister införs i Sverige där kontakter med beslutsfattare och myndigheter tillgängliggörs för allmänheten.
- Att svenska beslutsfattare på alla nivåer exkluderar alkoholindustrin från politiska processer som berör folkhälsopolitiska frågor.
1.5.2 Ett samhälle med kraft att stå emot alkoholindustrins påverkansförsök
Alkoholindustrin har alltid och kommer alltid ha ett intresse av att ta sig in i och påverka olika maktcentra i samhället. Kunskap om alkoholindustrins intressekonflikt och alkoholens negativa samhällseffekter är en hörnpelare i att bygga motståndskraft mot påverkansförsök. För resurskänsliga aktörer, inte minst civilsamhället, forskningen och offentlig sektor, är även stabil finansiering en förutsättning som bidrar till att bygga motståndskraft.
IOGT-NTO vill:
- Att långsiktig offentlig finansiering av alkohol- och folkhälsoforskning skapas för att ta bort beroendet av forskningsmedel från alkoholindustrin.
- Att alla myndigheter får tydliga riktlinjer att inte samarbeta med eller på andra sätt framhäva eller gynna alkoholindustrin.
- Att skade- och konsumtionsdata av hög klass utarbetas och tillgängliggörs utan inflytande från alkoholindustrin.
- Att Folkhälsomyndigheten tillförs kompetens och ett kunnigt och engagerat ledarskap i alkoholfrågan som en viktig folkhälsofråga och därefter ges ett tydligt folkbildande uppdrag om omfattningen av alkoholens skadeverkningar på individer, samhälle och ekonomi, liksom om effektiva förebyggande åtgärder.
- Att utbildningar och förebyggande program inom offentlig sektor utvecklas och genomförs utan inblandning från alkoholindustrin.
- Att näringslivets organisationer sjösätter ett internt arbete riktat till sina medlemsföretag för att synliggöra alkoholens negativa roll i samhällsekonomin, produktiviteten och företagens kostnader.
- Att alkoholindustrins representanter utesluts från policy- och beslutsprocesser samt andra forum på EU-nivå.
1.5.3 En global arena med folkhälsa i förgrunden
Internationellt samarbete är avgörande för att tackla de gemensamma utmaningar världen står inför. Oavsett nivå behöver det internationella samarbetet präglas av höga ambitioner i folkhälsofrågor. Sverige kan som en respekterad kraft i internationella forum spela en avgörande roll för att stärka arbetet med en förebyggande alkoholpolitik. Förutom Världs- hälsoorganisationen WHO gäller detta också internationella organisationer som ILO, UNICEF, WTO, UNDP, UNFPA, UNAIDS, UNDOC och Världsbanken.
IOGT-NTO vill:
- Att en global ramkonvention för alkoholkontroll införs med målsättning att exkludera alkoholindustrin från folkhälsopolitiska frågor.
- Att alkohol och andra hälsoskadliga varor helt undantas i
- Att alkohol inte behandlas eller benämns som ett livsmedel i internationella avtal och
- Att mer av svenskt bistånd ska kunna användas till alkoholförebyggande
- Att Sverige aktivt och tydligt driver på för en evidensbaserad alkoholpolitik inom Världshälsoorganisationen (WHO) och andra internationella organisationer.
- Att Sverige aktivt och tydligt driver på för en evidensbaserad alkoholpolitik, som är befriad från inflytande från alkoholindustrin, inom Världshälsoorganisationen och andra internationella organisationer.
1.6 Rätt vård i rätt tid
Att minskad efterfrågan av alkohol är det mest effektiva sätt att minska alkoholkonsumtion och därmed alkoholskador är det ingen tvekan om. Samhället måste samtidigt se till att personer som på olika sätt utsatts för alkoholskador får adekvat hjälp. Endast en av tio personer med alkoholproblem nås av vården. Det finns i dag flera evidensbaserade behandlingsmetoder för alkoholberoende, men de insatserna är sällan prioriterade och systematiskt använda inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
Ungefär 4,4 procent av Sveriges vuxna befolkning uppskattas ha ett beroende av alkohol, ca 330 000 personer11. En stor majoritet av dessa har en god social situation. Men de som förutom beroende också har sociala problem uppgår ändå till många tiotusen tals personer. Vård- och behandlingsinsatser måste därför anpassas efter individen. För dem med sociala problem är behandlingen mot beroende bara en del av de insatser som behövs. För effektiva och hållbara resultat krävs ett helhetsperspektiv som kan handla om bostad och jobb eller meningsfulla sammanhang och nya sociala kontakter. Här kan civilsamhället spela en mycket viktig roll. Kamratstöd är en viktig insats som kan vara helt ovärderlig. Även för vård spelar idéburna organisationer en viktig roll.
Samordningen och samarbetet mellan olika aktörer med ansvar för vård och omsorg – främst kommuner och regioner – måste bli bättre. Personer med samsjuklighet med beroende och annan psykiatrisk diagnos är särskilt utsatta.
Att förstärka brukarinflytandet är angeläget både på individ- och verksamhetsnivå, till exempel genom brukarrevisioner.
Det är viktigt att samhället erbjuder stöd till individer med alkoholproblem eller beroende av alkohol, men också till familjer och andra närstående.
IOGT-NTO vill:
- Att alla barn, anhöriga och medberoende till den beroende får stöd, hjälp och vård.
- Att en välfungerande och samordnad vårdkedja byggs upp kring de individer som behöver mest stöd och hjälp med sina alkoholproblem.
- Att sjukvården och socialtjänsten kartlägger alkoholproblem ur ett anhörigperspektiv och erbjuder stöd till familjer och andra närstående.
- Att civilsamhället bjuds in att bidra med relevanta länkar i vårdkedjan.
- Att vård och behandling samordnas mellan kommuner och regioner så att ingen faller mellan Detta är särskilt viktigt för personer med samsjuklighet med beroende och annan psykiatrisk diagnos.
- Att primärvård, företagshälsovård samt annan hälso- och sjukvård systematiskt använder metoder för tidig identifiering av alkoholproblem och beroende samt alltid erbjuder rådgivning och lämplig behandling.
1.7 Ett samhälle som stärker möjligheten att leva ett liv fritt från alkohol och dess konsekvenser
Alkohol är den enda produkten i samhället som skadar andra i vår omgivning mer än kon- sumenten själv. Det handlar om allt från barn som lever i otrygghet på grund av en vård- nadshavares alkoholkonsumtion, till en partner som blir utsatt för misshandel i det egna hemmet.
Trots det saknas såväl åtgärder som resurser för att både skydda enskilda från andras alkoholkonsumtion och hjälpa personer som påverkas negativt av närståendes alkohol- konsumtion. Det är därför viktigt att politiken synliggör och ökar resurserna för att ge stöd till dem som drabbas och samtidigt eftersträvar ett samhälle som inte baseras på berusning.
IOGT-NTO vill se en politik som stärker möjligheten att leva ett liv fritt från alkohol och dess konsekvenser.
1.7.1 Öka förståelsen för medberoendeperspektivet och utveckla stödet för anhöriga och medberoende till personer med beroendeproblem
Över en miljon svenskar uppger att de påverkas negativt av en anhörigs alkoholkonsumtion, trots det är det en grupp som ofta missas i ANDTS-arbetet. Ofta söker personer i medbero- ende stöd sent, eller inte alls. Kännedomen om anhörigberoende är också låg i befolkningen och samtidigt tabubelagd, vilket gör det svårt att identifiera och tillsätta rätt insatser i tid.
Anhörigstödet för personer med närstående i missbruk varierar också stort mellan landets kommuner.
För att kunna tackla missbrukets alla negativa konsekvenser är det nödvändigt att mer resurser läggs på att stärka anhörigstödet för personer med närstående i missbruk. Det handlar framför allt om att bedriva mer uppsökande verksamhet i att identifiera medberoende och att fler erbjuds hjälp och stöd.
IOGT-NTO vill:
- Att individperspektivet inom vården breddas till ett anhörigperspektiv för att även möjliggöra stöd till anhöriga.
- Att återetablera Anhörigstödet.se och säkerställa att hemsidan används i det kommunala arbetet med anhörigstöd.
- Att etablera ett nationellt kompetenscentrum för anhörigstöd i beroendefrågor för att säkerställa mer jämlikt stöd i hela landet.
- Att utveckla anhörigstödet i socialtjänstlagen för att synliggöra stödet till anhöriga till personer med beroendesjukdomar.
- Att stärka det kommunala anhörigstödet att bättre inkorporera stöd för anhöriga med närstående med beroendesjukdomar.
1.7.2 Stärk arbetet för att garantera varje barns rätt till en trygg och alkoholfri uppväxt
Alla barn förtjänar en trygg uppväxt utan alkohol och narkotika. Trots det har 15 procent av alla barn i Sverige påverkats negativt av familjemedlemmars eller vårdnadshavares alkohol- konsumtion. Att som barn leva nära en vuxen med hög alkoholkonsumtion leder ofta till otrygghet, psykisk ohälsa och ökar risken för att barnet utvecklar ett eget missbruk i framtiden.
Att identifiera barn som påverkas negativt av andras alkohol- eller narkotikabruk och sätta in hjälp i rätt tid är utmanade och kräver ökad samverkan i verksamheter som möter barn. Det är också viktigt att kunskapen höjs hos vårdnadshavare för att öka förståelsen om hur vuxnas alkoholkonsumtion kan ha en negativ påverkan på barnets välbefinnande från fosterstadiet och hela barnets uppväxt.
Det är viktigt att komma ihåg att den mest effektiva åtgärden för att långsiktigt skydda barn och unga från alkohol är att minska den totala alkoholkonsumtionen. Även fast riktade åtgärder är väsentliga, skulle flest gynnas av att alkoholkonsumtionen minskar totalt sett.
IOGT-NTO vill:
- Att samverkan mellan alla yrkesgrupper och verksamheter som möter barn som far illa förstärks.
- Att tidiga insatser sätts in inom mödravården i fall där narkotika- eller alkohol- konsumtion förekommer för att undvika fosterskador.
- Att regionerna får i uppdrag att erbjuda alla invånare i fertil ålder som planerar att skaffa barn information om hur alkohol och narkotika kan påverka fostret innan och under graviditeten.
- Att vård och stöd systematiskt erbjuds till barn som föds med skador orsakade av alkohol och narkotika samt till deras vårdnadshavare.
- Att ett nationellt kompetenscentrum för FASD (Fetalt alkoholspektrumstörningar) införs.
- Att öka anslaget till elevhälsan och samtidigt stärka elevhälsans arbete med att ge stöd till barn i familjer med missbruk.
- Att omedelbart förbjuda initiativ eller projekt i skolmiljöer som är finansierade av alkoholindustrin. 12
- Att material som producerats av alkoholindustrin inte ska användas som underlag i
- Att stärka ungas möjligheter att delta i fritidsaktiviteter genom att öka det kommunala stödet till lokalt civilsamhälle och föreningsliv.
1.7.3 Främja utvecklingen av fler alkoholfria offentliga mötesplatser
Dagens samhälle är starkt ihopkopplat med en förlegad alkoholkultur och utelivet är ofta sammankopplat med berusning. För att bygga ett samhälle som är inkluderande och som värnar allas hälsa är det viktigt att även fysiska mötesplatser i samhället genomgår en förändring där alkohol inte längre ses som en nödvändig del av det offentliga livet.
Samhället behöver både bevara och stärka dagens alkoholfria platser samt anslå ökade kommunala medel för att upprätta fler alkoholfria miljöer.
IOGT-NTO vill:
- Att varje kommun upprättar en plan för fler alkoholfria miljöer. Planen bör tas fram i bred samverkan med aktörer inom restaurangnäring, idrott, kultur och nöjesliv m.fl.
- Att Tillväxtverket får i uppdrag att verka för en mer omfattande alkoholfri innovation inom restaurang-, krog- och klubbmiljöer.
- Att kommunala kultur-, samlings- och evenemangscenter, eller verksamheter kopplade till sådana lokaler, ska vara alkoholfria zoner.
- Att alla idrottsevenemang ska vara alkoholfria
- Att kommuner ska säkerställa att det finns en bredd av attraktiva och kostnadsfria lovaktiviteter för barn och ungdomar, gärna i samarbete med det lokala föreningslivet.
Källor
- Globala sjukdomsbördeprojektet, IHME, Washington University
- Samma som ovan
- Missbruksutredningen SOU 2011:35
- Rapportserien Alkoholen och samhället: Alkoholens andrahandsskador 2015/2016
- David Karlsson, Alkoholopinionen: Problemupplevelsens roll, SOM-institutet, Göteborgs universitet
- The economic impact of changes in alcohol consumption in the UK, Fraser of Allander Institute, University of Strathclyde, Scotland, UK, April 2018; Cesur, Resul, ”Essays on the Aggregate Burden of Alcohol Abuse.” Dissertation, Georgia State University, 2009; Anderson, P. & Baumberg, B. (2006) Alcohol in Europe. London: Institute of Alcohol Studies.
- Systembolagets rapport 2019: Alkoholens samhällsekonomiska konsekvenser
- Skattemärken underlättar kontrollen av olagligt införd alkohol och motverkar därmed smuggling. Skattemärken används i nästan hälften av EU:s medlemsländer och rekommenderas av WHO.
- Babor, T m.fl. Alcohol: No Ordinary Commodity, 2:a upplagan, 2010
- Corporate Social Responsibility (CSR) är idén att företag ska ta ansvar för den samhällspåverkansom deras verksamhet har.
- Missbruksutredningen SOU 2011:35
- Se exempelvis projekt Prata om alkohol, som drivs av Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) samt Sveriges Bryggerier och som förväntas ha funnits i 75 procent av alla högstadie- och gymnasieskolor.