Människor har rätt att leva ett liv fritt från påverkan av alkoholintressen
Alkoholmarknadsföring har ett enda långsiktigt syfte: att öka försäljningen av alkohol- produkter och därmed att öka avkastningen för dess producenter. Genom prissättning, produktutformning, reklamkampanjer och placering vid försäljningsställen försöker alkoholindustrin få fler personer att köpa och konsumera deras produkter.
Resultatet är att alkoholskadorna ökar.
Kopplingen mellan alkoholmarknadsföring och konsumtion är väl belagd. Särskilt utsatta är barn och unga. Samtidigt bidrar marknadsföringen till att skapa och upprätthålla den skadliga alkoholnormen och alkoholkulturen.
IOGT-NTO vill se en politik som stärker människors rätt att leva ett liv fritt från påverkan av alkoholintressen.
Ett stopp för alkoholindustrins möjligheter att marknadsföra sina produkter
Alkohol är en beroendeframkallande produkt som orsakar miljardhöga kostnader då denorsakar lidande och skador på individ och samhälle. Trots detta är det inte förbjudet att marknadsföra alkohol i Sverige. Industrins möjlighet att köpa och utforma sin marknadsföring alltmer uppsökande har dessutom ökat de senaste decennierna och möjligheterna för effektiv tillsyn har försvagats. I flera av Sveriges grannländer har alkoholreklam helt förbjudits.
IOGT-NTO vill:
- Att alla medier ska vara fria från marknadsföring av alkohol genom ett heltäckande marknadsföringsförbud för alkohol.
- Att krav på varningstexter införs på
- Att steg tas mot införandet av neutrala förpackningskrav på
- Att marknadsföring för alkoholfria produkter med samma eller snarlika namn som alkoholprodukter inte tillåts.
- Att Konsumentverket får ökade resurser och förstärkta verktyg för att identifiera och driva process mot företag som marknadsför alkohol i strid med svensk lag.
- Att EU-regler antas för att stärka medlemsländernas möjlighet begränsa och utöva tillsyn mot gränsöverskridande alkoholreklam.