Ett alkoholmonopol som sätter människor framför vinstintresse

Alkoholmonopolet är kärnan i Sveriges alkoholpolitiska modell. Idén är enkel men genial – alkohol är ingen vanlig handelsvara och därför lyfts vinstintresset bort från handeln med alkohol. När marknadskrafterna lyfts bort möjliggörs en flora av små och stora positiva effekter: tillgängligheten på alkohol minskar, fusk och slarv med ålderskontroller likaså och de som handlar till middagen kan göra det utan att uppmanas till att också köpa alkohol. Om vinstintresset tas bort från handel med alkohol innebär det också att möjligheterna till att fatta beslut om politiska åtgärder som stärker människors hälsa och trygghet ökar.

Samhällsnyttan i monopolets grundläggande idé är i dag tydligare än någonsin. Den behöver både bevaras och byggas vidare på.

IOGT-NTO vill se ett ambitiöst alkoholmonopol som sätter människor framför vinstintresse.

 

Värna alkoholmonopolet nu och i framtiden

Det svenska alkoholmonopolet har och fortsätter tjäna det svenska samhället väl. Tack vare alkoholmonopolet har Sverige mindre våld, färre cancerfall och färre barn som växer upp i otrygga hem än vad vi annars skulle haft. Samtidigt är alkoholmonopolet under ständiga hot från de ekonomiska intressen som själva vill tjäna pengar på att sälja alkohol eller den ökade alkoholförsäljning som följer därav. Det betyder dels att alkoholmonopolet ständigt måste försvaras mot direkta eller indirekta privatiseringsförslag, dels en utveckling där monopolets omfattning naggas i kanten eller dess rättsliga ställning undermineras internationellt.

IOGT-NTO vill:

  • Att det svenska alkoholmonopolet bevaras och
  • Att lagstiftning införs för att stoppa utländsk konkurrens med alkoholmonopolet
  • Att privat försäljning av alkohol inte införs genom så kallad ”gårdsförsäljning” eller att det bakvägen öppnas upp för vinstdrivande försäljning genom särskilda
  • Att Sverige i handelsavtal med andra länder säkrar rätten att reglera

 

Ett modernt folkhälsobaserat monopol

I takt med att världen digitaliseras och allt fler personer blir digitalt kunniga förändras även alkoholmarknaden. Utgångspunkten är att ett alkoholmonopol ska gälla online på samma sätt som det gäller offline. Det ställer både krav och skapar möjligheter för alkohol- monopolet att utveckla sitt folkhälsopolitiska uppdrag. En försmak av kraften i de digitala verktygens potential syns i uppskattade funktioner på spelområdet såsom spelpaus, spelgränser och Svenska Spels ”Spelkoll”.

Ett mål för regeringen bör vara att det svenska alkoholmonopolet ska ligga i teknologisk framkant och tidigt integrera tekniska verktyg i sin försäljning för att minska alkohol- konsumtionen och att göra alkoholkonsumenter mer medvetna kring sin konsumtion. Att utveckla och stärka monopolets folkhälsopolitiska roll handlar dock inte bara om teknik utan också om allt från öppettider till sortiments- och förpackningsurval. Dagens system där bag- in-box och andra större förpackningar tillåts, möjliggör en mängdrabatt som ökar konsumtionen. Utöver att stärka dagens alkoholmonopol bör det undersökas hur monopolets grund- läggande idé i modern tid kan breddas till fler delar av alkoholmarknaden.

IOGT-NTO vill:

  • Att konkreta förslag utarbetas med inspiration av alkoholmonopolet för hur vinstintresset steg för steg kan lyftas bort från fler delar av
  • Att Systembolagets öppettider
  • Att Systembolaget har stängt på lördagar
  • Att ett system för ”alkoholpaus” och frivilliga alkoholgränser utvecklas och erbjuds inom ramen för alkoholmonopolet.
  • Att ett system utvecklas för hur alkoholmonopolet kan identifiera och medvetandegöra personer i riskzonen för alkoholproblem med inspiration från Svenska Spels ”Spelkoll” och omsorgskommunikation.
  • Att alkoholsortimentsnämndens folkhälsopolitiska uppdrag stärks och
  • Att de åldersgränser som finns för inköp av alkohol behålls eller höjs.

En levande internationell monopolrörelse

Sverige är ett av flera länder i världen som på ett eller annat sätt använder sig av ett alkoholmonopol för att minska alkoholens skador på samhället. Därtill kommer ett antal länder som uttryckt politiskt intresse för modellen. Den internationella alkoholindustrin spenderar dock i många fall mycket pengar på att försöka underminera alkoholmonopolen och se till att liknande system inte införs i fler länder. De vet nämligen att där alkohol- monopolen faller så ökar deras vinster. Sverige som land och Systembolaget som aktör har en viktig roll att agera motkraft mot sådana påtryckningar i Sverige, inom EU och globalt.

IOGT-NTO vill:

  • Att Sverige som land och Systembolaget som aktör tar initiativ till ett globalt arbete för att skydda och utveckla existerande alkoholmonopol.
  • Att Sverige som land och Systembolaget som aktör verkar för att sprida alkoholmonopolmodellen inom EU och globalt.