EN ANDTS-politik där folkhälsan går före vinstintresse

Inledning

Alkohol- och narkotikaarbetet i Sverige samlas ofta under paraplyet ANDTS1. Exempel på detta är den nationella ANDTS-strategin, Länsstyrelsens ANDTS-samordnare samt Folkhälsomyndighetens ANDTS-arbete. I stort kan sägas att det offentliga Sverige främst arbetar med alkohol- och narkotikafrågor utifrån detta samlade grepp. Då dessa fyra substanser och spel om pengar utgör enorma folkhälsoproblem krävs det att arbetet prioriteras upp och resurssätts efter behov, så är inte fallet i dag. Alkohol och narkotika orsakar dessutom de allra flesta skador och bör arbetas med särskilt i ANDTS-arbetet.

IOGT-NTO vill att ANDTS-politiken ska prioriteras, få ökade resurser och genomsyras av ett folkhälsoperspektiv

Folkhälsoperspektiv genomsyrar alkohol- och narkotikapolitiken på alla nivåer

Ett annat stort problem i dagens folkhälsoarbete är obalansen mellan folkhälsan och de näringspolitiska intressena. Oavsett om det gäller kommunal, regional, nationell eller internationell nivå är det inte sällan som folkhälsa får stå tillbaka för näringspolitik och vinstintresse.

IOGT-NTO vill att folkhälsoperspektivet ska genomsyra alkohol- och narkotikapolitiken på alla nivåer av beslutsfattande.

Tydligt folkhälsoperspektiv i kommun och region

Det kommunala självstyret är en viktig del i den svenska demokratin. Kommuner och regioner har ett stort ansvar för människors ekonomiska och sociala trygghet och jämlikhet i levnadsvillkor. Därmed spelar kommuner en viktig roll i ANDTS-arbetet. De senaste tio åren har antalet årsarbetskrafter som kommunal samordnare av drogförebyggande insatser minskat kraftigt.

Kommuner och regioner behöver rätt förutsättningar för att säkra ett folkhälsoperspektiv inom vården, skolan och de egna beslutsleden. Att elever ges möjligheter att lyckas med sin skolgång är en friskfaktor överlag. Skolan handlar om mer än kunskapsbetygen i sig.

IOGT-NTO vill:

  • Att varje kommun har en samordnare för drogförebyggande Normen bör vara minst en heltidstjänst.
  • Att tillräckligt stöd till kommunerna finns när det gäller metodik, uppföljning och mätning av det förebyggande arbetet samt att varje kommun arbetar med utbildningsinsatser för den vuxna befolkningen.
  • Att länsstyrelserna får ökade resurser för stöd till och tillsyn av kommunernas tillståndsgivning och tillsyn av serveringstillstånd.
  • Att Folkhälsomyndigheten får i uppdrag att ta fram nationella riktlinjer för tillsyn av alkoholtillstånd.
  • Att Socialstyrelsen får i uppdrag att genomföra årliga utbildningar i alkoholprevention för alla som arbetar inom vården.
  • Att Skolverket får i uppdrag att ta fram nationella riktlinjer för skolors ANDTS-
  • Att varje kommun åläggs att upprätta ett ANDTS-råd där representanter för förvaltningen, polis, politiker, skola och lokala civilsamhällesorganisationer ingår.
  • Att varje kommun upprättar en plan för fler alkoholfria miljöer. Planen bör tas fram i bred samverkan med aktörer inom restaurangnäring, idrott, kultur och nöjesliv m.fl.
  • Att aktörer i skolan bättre än i dag utformar skolans verksamhet utifrån ett folkhälsoperspektiv på ett sådant sätt att fler får en lyckad skolgång.

Den nationella styrningen av ANDTS-politiken prioriteras och är folkhälsobaserad

Drogförebyggande arbete har under lång tid nedprioriterats och sakta nedmonterats. Metoder för förebyggande arbete, rutiner och kunskapsunderlag är i stort behov av uppdatering för att återigen kunna användas för att informera och utbilda allmänhet och profession. Skador som alkohol och andra droger orsakar påverkar hela samhället och därförmåste fler institutioner och myndigheter ta ett större ansvar i det alkoholförebyggande arbetet.

IOGT-NTO vill:

  • Att ANDTS-arbetet stärks genom ett återinförande av ett ANDTS-råd under Socialministern, ett etablerande av ett särskilt samordnande ANDTS-kansli på Regeringskansliet och ett ANDTS-kompetenscenter med ansvar för framtagning och spridning av metoder för förebyggande arbete.
  • Att årliga handlingsplaner kopplade till den nationella ANDTS-strategin tas fram och följs upp.
  • Att länsstyrelsernas ANDTS-arbete får större
  • Att ett kompetenslyft om alkoholprevention och alkoholpolitik genomförs för myndigheter som direkt eller indirekt berörs av alkoholfrågor, inte minst Skolverket, Tullverket, Polisen och Socialstyrelsen.
  • Att Tillväxtverket får i uppdrag att verka för en mer omfattande alkoholfri innovation inom restaurang, krog och nattklubbsvärlden.

Vård och behandling av ANDTS-skador måste prioriteras

Ett förebyggande arbete som är prioriterat och resurssatt är det viktigaste verktyget för att minska alkoholkonsumtionen och narkotikaanvändningen. Samtidigt måste det finnas tillgänglig hjälp för de personer som på olika sätt lider av alkohol- och narkotikaskador.

Genom tidiga insatser såsom vård, stöd och behandling kan sjukvården säkerställa att både individer, familjer och andra närstående får den hjälp de behöver samtidigt som de också kan vara med och bidra till en mer hälsoinriktad samhällsutveckling.

IOGT-NTO vill:

  • Att samhället ska erbjuda en likvärdig och god alkohol- och narkotikabehandling i hela landet. Stöd behöver också erbjudas till familjer och andra närstående.
  • Att vård och behandling samordnas mellan kommuner och regioner så att ingen faller mellan stolarna. Detta är särskilt viktigt för personer med samsjuklighet, till exempel med beroende och annan psykiatrisk diagnos.
  • Att individperspektivet breddas till ett familjeperspektiv i vården, så att även anhöriga får stöd.
  • Att samverkan mellan alla yrkesgrupper och verksamheter som möter barn som far illa förstärks.
  • Att information om hur alkohol och narkotika kan påverka fostret innan under och efter graviditeten erbjuds alla medborgare i fertil ålder som planerar att skaffa barn.
  • Att vård och stöd erbjuds systematiskt till barn som föds med skador orsakade av alkohol och narkotika samt till deras föräldrar.