Några vanliga frågor och svar
Varför fokuserar vi på att stoppa alkoholreklamen?
Alkoholreklam är en av de största drivkrafterna bakom ökad alkoholkonsumtion. Den påverkar inte bara vuxna – barn och unga är särskilt sårbara. Forskning visar att alkoholreklam kan leda till en tidigare alkoholdebut och ökat berusningsdrickande bland unga. Sverige, som länge försökt begränsa marknadsföringen av alkohol, misslyckas med detta i dagens samhälle då barn och unga, framför allt genom sociala medier, möter över 13 000 alkoholbudskap varje år.
Genom att synliggöra just hur påträngande och omfattande alkoholreklamen är i samhället hoppas vi kunna få en lagförändring och skydda våra barn och unga.
Varför spottar vi även efter alkoholfri reklam? (så kallad Alibireklam)
Alibireklam innebär att ett alkoholföretag marknadsför sina alkoholfria produkter – till exempel en alkoholfri öl eller cider – men använder samma varumärke, design, logotyp och känsla som deras alkoholhaltiga drycker. På så sätt bygger de varumärkeskännedom och lojalitet, vilket i praktiken också gynnar deras alkoholhaltiga produkter, utan att direkt bryta mot reklamlagarna för alkohol.
Studier har visat att människor, men framför allt barn och unga, inte uppfattar någon skillnad på den alkoholfria reklam och alkoholreklam utan effekten blir densamma. Därför bör reklam av kända alkoholmärken ses som alkoholreklam på samma sätt. Då den reklamen fortfarande påverkar konsumenter, urvattnar alkohollagen och leder til ökade alkoholskador.
Hur brister den svenska lagstiftningen idag?
Den svenska lagen om alkoholmarknadsföring har allvarliga brister som gör att fler exponeras av alkoholindustrins marknadsföringsmetoder, och framför allt att barn och unga exponeras för reklam trots existerande regler. Problemen kan sammanfattas i två huvudsakliga punkter:
1. Lagen kringgås med alkoholfria alternativ
Många alkoholproducenter marknadsför alkoholfria versioner av sina produkter – ofta med samma varumärke, logotyp och design som de alkoholhaltiga motsvarigheterna.
Syftet är tydligt: att öka igenkänning och skapa en positiv bild av varumärket. Trots att det formellt inte rör sig om alkoholreklam, får det samma effekt – och dessutom tillåts den här typen av reklam i fler kanaler och når därmed ännu fler, inklusive barn och unga. Här behövs ett så kallat Alibiförbud, dvs att alkoholfria produkter inte får marknadsföras om de delar varumärke med en alkoholhaltig produkt.
2. Lagen ignoreras utan konsekvenser
Den svenska lagstiftningen har stora luckor när det gäller marknadsföring i digitala medier. Eftersom reglerna online är vaga och påföljderna få eller obefintliga, bryts lagen ofta utan att det leder till några konsekvenser. Ett vanligt exempel är så kallade ”vinkändisar” – offentliga personer som marknadsför egna viner i sociala medier. Enligt svensk lag får en personer inte ingå i en reklambild, men dessa brott anmäls sällan och leder sällan till åtgärder.