LUCAS NILSSON

Förbundsordförande IOGT-NTO

Lucas Nilsson är ordförande sedan 2021 och har varit engagerad i rörelsen sedan 2009.

30-åriga Lucas Nilsson har varit engagerad i nykterhetsrörelsen sedan 2009. Han tar vid som förbundsordförande för IOGT-NTO i ett läge när den globala nykterhetsrörelsen går på frammarsch.

– Vi står just nu inför en radikal förändring i vårt sätt att se på alkohol. Alkoholkonsumtionen går ned och medvetandet kring problemen kring alkoholkulturen går upp. Tonårsfylleri är i princip förpassat till historiens soptipp. Det är en rolig tid att vara organiserad nykterist, säger Lucas Nilsson.

– Men vi är inte i land ännu. Jag ser fram emot att tillsammans med alla våra fantastiska medlemmar fortsätta utmana attityder kring alkohol och droger och påverka samhället i en nyktrare riktning, fortsätter Lucas.

Just att påverka sätter Lucas högt upp på agendan. Han är mån om att Sverige åter igen ska bli ett alkoholpolitiskt föregångsland. Något som det också finns ett stöd för bland befolkningen.

– Vi kan se ett stort glapp mellan vad svenska folket tycker och hur våra folkvalda agerar. Alla människor kan se att alkohol stör och förstör för så många. Det är dags att våra politiker tar ett större ansvar och slutar dalta med alkoholindustrin, säger Lucas.

IOGT-NTO:s ordförande Lucas Nilsson
IOGT-NTO:s ordförande Lucas Nilsson. Fotograf: Peter Kroon. Klicka på bilden för att ladda ner högupplöst version.

Förfrågningar från media rekommenderas att framföras via pressjouren på 0734-61 83 28 eller direkt till Lucas Nilsson via mejl på [email protected]