Tips till föreningslivet om digitala möten

Hur du på ett enkelt sätt kan hålla digitala träffar och umgås digitalt

Här kommer tips kring hur föreningar kan arbeta med digitala plattformar för möten eller träffar.

Hur kan vi umgås digitalt?

Det finns flera olika sätt att ”umgås” digitalt, eller för den delen ha ett aktivt föreningsliv. Tillsammans blir det en folkrörelse – oavsett om det är fysiska träffar eller digitala.

För många medlemmar är föreningen livsviktig och rutinen att delta, vara aktiv och engagera sig är ett en del av vardagslivet. Idag när vi har så många digitala verktyg är det inte svårt att delta på distans för den som inte kan vara på plats fysiskt.

Nedan får ni tips på hur ni kan göra och vilken typ av digital plattform som går att använda – och det finns såklart fler. Använd det ni känner er säkra med.

 

Olika digitala plattformar att använda för möten

Facebook

Ska ni hålla  ett årsmöte eller ha en träff digitalt är Facebook en kanal som är enkel att använda. På Facebook kan man använda funktionen grupper som går att låsa helt – du bjuder  in deltagare via mejl. Du bör såklart ha ett Facebook-konto för att delta. Inne i grupper kan du lägga upp dokument (bilder, pdf mm) filmer, löptext och även filma live.

Så här startar du upp grupper på Facebook

Så här startar du en grupp.
Här finns information för den som administrerar en grupp.
Nybörjarguide, så enkelt startar du en grupp

Tips för hur du håller ett möte i gruppfunktionen på Facebook

Den som håller i mötet kan starta med ett inlägg som döps till dagens möte. Det inlägget är starten på mötestråden och sedan svarar deltagarna under inlägget så att hela mötet samlas under samma tråd. Då är det lättare för mötesledaren att hålla koll på vem som kommenterar och vill ha svar samt att det är lättare att sammanställa alla anteckningar i efterhand.

Här tipsas om hur du kör en Facebook live

Tips för ett aktivt föreningsliv via Facebook

Starta en grupp för er förening. ”Bokälskare IOGT-NTO” ”Träning i Stockholm”. I gruppen kan ni ”prata” med varandra, dela bilder, träningstips, hjälpa till med stickningen, tipsa och diskutera kring böcker. Kör ni på livesändningen i gruppen kan ni även fika tillsammans.

Messenger på Facebook

Messenger är Facebooks eget chattrum

Är ni ett fåtal som ska ha ett möte eller ”träffas” fungerar Messenger på Facebook bra. Här kan man chatta från antal 2 till en stor gruppchatt.  Du kan också hålla videosamtal över Messenger. Om ni har en fysisk träff i er förening kan de som inte är på plats  delta via videosamtal från Messenger.

Messenger är också ett bra vertyg för den som har en medlemsservice – här  kan medlemmar ställa frågor och man svarar direkt i chatten.

Här kan du läsa mer om Messenger. Det är också på gång med ett nytt enklare gränssnitt för Messenger

WhatsApp

Det finns såklart flera olika digitala plattformar som har samma möjlighet som Messenger – bland annat WhatsApp som är en app du laddar ner i din mobil (du kan även använda den på din dator). Här kan ni hålla kontakten via meddelanden, video och samtal. Här kan du läsa mer om WhatsApp

Mejl

Innan alla chattrum, Facebook och avancerade webbsidor – använde man sig av enkla mejllistor. Ni skapar tillsammans en mejllista där alla vet vem som är med på listan.  Här kan man enkelt mejla till alla gruppen och diskutera kanske böcker man läser, ställa frågor till varandra och ge tips.  Här finns en manual på hur du skapar en sändlista i Outlook.

Skype

Skype kan du hålla videomöten och chatta. Du kan ladda ner appen på mobilen eller ha den i datorn.  Här kan du läsa mer om Skype och få tips om hur du ska göra. På Skype kan du ha gruppchatt, ringa, dela dokument och dela skärm.

VoteIT

Ett digitalt verktyg för bland annat årsmöten/beslutsmöten

Houseparty

Houseparty är en app för videosamtal.

Punkter för effektiva digitala möten

  • Skapa mötet först – skriv inlägget i gruppen eller i Messenger och döp efter vad mötet ska handla om, eller vad er förening heter.
  • Tiden är även viktig digitalt – skicka ut en inbjudan med start och sluttid.
  • Skriv en tydlig beskrivning av mötet – vad är syftet? ska ni ta beslut?
  • Skicka alltid med mötespunkter och lägga ut dem i gruppen.
  • Eftersom mötet är digitalt är det viktigt att låta alla mötesdeltagare presentera sig så att alla vet vilka som är på plats.
  • En person kan hålla en talarlista/moderera, så att deltagarna inte pratar i mun på varandra. Så blir det tydligare för alla som deltar.
Här finns bra tips för ett lyckat digitalt möte
Här kan ni läsa om digitala årsmöten