Gårdsförsäljning

Alkoholindustrins trojanska häst

Under de senaste decennierna har en till synes perifer fråga upptagit ett stort utrymme i den alkoholpolitiska debatten: så kallad ”gårdsförsäljning” av alkohol. I korthet handlar detta om att tillåta alla som tillverkar alkohol att sälja sina produkter direkt till kund istället för genom Systembolaget. När frågan först kom upp i debatten handlade den om några få vingårdar i södra Sverige. Men sedan dess har konceptet breddats kraftigt till att inbegripa någonting mycket större.

Denna rapporten gräver djupare i konceptet gårdsförsäljning. Den förklarar vad gårdsförsäljning verkligen innebär, bortom pittoreska skenbilder, och kartlägger och förklarar varför några av Sveriges största alkoholföretag finansierat så omfattande kampanjer för förslaget. Rapporten klarlägger också vad som händer om gårdsförsäljning införs och på vilket sätt samhället då skulle behöva betala priset för alkoholjättarnas vinster.

LADDA NER RAPPORTEN

Läs debattartikeln i Dagens Nyheter

Fakta från rapporten

  • Gårdsförsäljning handlar om att tillåta tillverkare av öl, vin och sprit att sälja alkohol direkt till privatpersoner. För att räknas som tillverkare behöver man varken odla råvaror eller producera alkohol själv, det räcker att späda ut fabriksinköpt råsprit med vatten och tappa på flaska.
  • Spritjätten The Absolut Company använder ett omfattande nätverk av medlemskap och styrelseplatser i branschföreningar, arbetsgivareorganisationer och företagarorganisationer för att driva på för gårdsförsäljning. De har de också nyligen skapat en helt ny lobbyorganisation för gårdsförsäljning: Sveriges Producenter av Alkoholdrycker.
  • The Absolut Company har utvecklat nya försäljningsstrategier särskilt anpassade till avreglerade marknader. Genom konceptet Our/Vodka har de satt i system att finansiera och bygga upp nya destillerier för att sedan låta verksamheten skötas under ett annat namn. ​
  • Mellan 2016 och 2018 nästan dubblerades investeringarna i spelreklam. Om gårdsförsäljning införs kommer flera nya marknadsföringskanaler att upprättas och det går att se framför sig en liknande utveckling av alkoholreklam som har bevittnats vad gäller spel- och casinoreklam.
  • Redan idag dominerar storstadsregionerna och tätorter kraftigt tillverkningen av alkoholdrycker. Majoriteten av alla öl och sprittillverkare ligger i eller kring Sveriges största städer​.

Nyheter om gårdsförsäljning