Kampanj

gårdsförsäljning – Alkoholindustrins trojanska häst

Kampanjstart: vecka 42.

LÄS DEBATTARTIKELN I DAGENS NYHETER

 BESTÄLL RAPPORTEN I WEBBSHOPEN

Läs rapporten här


Läs nyheten på iogt.se här

 

Bakgrund

Under 2020 har frågan om gårdsförsäljning åter hamnat i fokus, trots att flera tidigare utredningar visat att det inte är förenligt med det svenska monopolet.

IOGT-NTO har granskat hur det hela hänger ihop och det visar sig att Sveriges största sprittillverkare skulle bli de stora vinnarna. De använder alltså uttrycket ”gårdsförsäljning” för att öppna porten för privat alkoholförsäljning i Sverige, vilket skulle gynna dem själva mest.

Idag publicerades vår debattartikel i DN. I  och med det går startskottet för  vår höstkampanj som syftar till att sprida våra slutsatser, alltså rapporten och dess innehåll, till beslutsfattare och allmänhet.

 

Tjäna 1500 kr till föreningen

Upplägget liknar det sätt som vi arbetade med rapportspridning under Folknykterhetens vecka i våras och innebär att föreningar som genomför någon av aktiviteterna nedan får 1500 kr. Det som krävs är att föreningen anmäler sig via formuläret nedan, genomför minst en av aktiviteterna under perioden 15/10 – 15/11 och är beredd att redovisa hur det hela avlöpte i slutet av november.

 

Genomför någon av följande aktiviteter:
  • Lämna över rapporten till beslutsfattare i din kommun.
  • Se till att lokaltidningarna får ta del av rapporten, gärna i samband med att ni planerar en aktivitet som de då också kan bevaka.
  • Skriv insändare och debattartiklar. Mallar finns i verktygslådan.
  • Dela delningsbilder på Facebook och andra sociala medier. (Delningsbilder kommer ni hitta här.)

Anmälan till kampanj om gårdsförsäljning

Anmäl föreningen till aktiviteter

 

 

Alkohol, graviditet och spädbarns hälsa

Om ni hellre vill fortsätta arbetet som vi påbörjade under Folknykterhetens vecka hittar ni allt material här